Новото служебно правителство на Радев пробва да намали пораженията от скандала с тази магистрала  след действията на предишното служебно правителство на Радев. Сегашният министър Шишков прави това,  което опита да свърши предишният - Гроздан  Караджов: да разплати вече свършената работа от  фирмите. Тогава коалиционните партньори нито  повярваха, нито помогнаха. И правителството на Кирил Петков падна. Какво ще се случи след 2 октомври?

“Хемус” е една от темите, която се чува често по тези избори. Спирането на магистралата бе описано от служебния строителен министър Иван Шишков като “идиотия”.

Кабинетът, назначен от президента Румен Радев, започна бавно и внимателно да потушава войната със строителите и да се готви да им заплати за вече построени участъци на пътя София - Варна.

Нещо, което се пробва да направи вицепремиерът и строителен министър от “Има такъв народ” Гроздан Караджов при редовното правителство на Кирил Петков. Битката със строителите всъщност отпочна предишното служебно правителство, което беше пак назначено от президента Румен Радев.

Вместо подкрепа Гроздан Караджов обаче получи атака от своите коалиционни партньори и съмнения за лобизъм в полза на отделни фирми. Не само заради “Хемус” Кирил Петков се раздели с властта.

Сега към нея устремено върви Бойко Борисов, който при тази предизборна кампания не забравя да споменава многострадалната магистрала. Особено ако се движи по нейния маршрут - в Ловеч например първите му думи бяха: “Ако ГЕРБ все още бяха на власт, щях да дойда при вас по магистрала “Хемус”.

На лидера на ГЕРБ видимо много бе допаднало описанието на служебния министър Шишков за случващото се с този проект. Идиотия може да се извърши от идиоти, сподели предизборно Борисов, получавайки за тези думи огромен аплауз от симпатизантите в Ловеч.

Седмица преди това, във Велико Търново, той със самоирония се самоцитира, че обещал да се пенсионира, когато довърши “Хемус”.

Държа на своята дума, нямам неизпълнено обещание - когато построим “Хемус”, ще се пенсионирам. Но като гледам, 100 години ще трябва

да изкарам, каза Бойко Борисов. Като стигна до Шумен, пък констатира, че частта на “Хемус” след близкото Белокопитово е готова, но нарочно властта не я открива, защото трябвало да поканят и Борисов при рязането на лентата.

Темата за довършване на магистралата се появи дори в предизборните документи на “Продължаваме промяната”, което си е напредък. Вярно, че там това е отбелязано повече от срамежливо.

Преди 14 дни, на обсъждането на стратегията на партията за Северна и Северозападна България кандидат-депутатите от Монтана, Видин, Враца, Плевен и Ловеч бистриха пътната инфраструктура. Виолета Комитова

Виолета Комитова

Доизграждането на “Хемус” до разклона за Ловеч и Плевен според водача на листата на ПП за Плевен Стоил Стоилов трябва да е един от основните приоритети на партията.

Как тази млада политическа сила, която силно иска да се върне във властта, ще комуникира темата “Хемус” с хората на предизборните си срещи, не е ясно, тъй като “идиотията” със спирането се случи при  предишното служебно правителство.

През лятото на 2021 г. в специалната сметка на държавната фирма “Автомагистрали” ЕАД, с която разплащаше доизграждането на магистралата, бяха останали 497 млн. лв. - част от излишъка в бюджета за 2019 и 2020 г., който бе отделен за тази цел. Но със заповед на финансовия министър Асен Василев парите бяха прибрани обратно в бюджета, увеличавайки излишъка в хазната за 2021 г.

Обяснението бе, че ГЕРБ са раздали неправомерно авансово пари за участъци от “Хемус”, за които все още няма готов проект, нито са издадени строителните разрешителни.

Служебната министърка на регионалното развитие тогава Виолета Комитова, която днес е водач на кандидатдепутатска листа от партията на тогавашния служебен премиер Стефан Янев, повтаряше от сутрин до вечер, че фирмите, получили аванси, строят или поне подготвят незаконно строежите, защото няма проекти.

Най-активен по темата “всичко порочно се е случило на “Хемус”, обаче бе колегата ѝ - вътрешният министър Бойко Рашков.

 Днешният водач на листа на ПП в Перник дори проследи какво става с раздадените авансово пари и направи откритието, че една от фирмите е теглила от тези сметки пари. За какво точно, не стана ясно, въпреки че тя може и да е опитвала да купи материали, докато цените все още не бяха почнали да скачат драстично. Имаше чували с пари, имаше арести за изтеглени пари в брой заради “Хемус”, но всичко стигна до проверки, които не са приключили.

МВР направи 3 на брой, две от които предаде на прокуратурата и вече няколко месеца се очаква или да се повдигнат обвинения, или да се оневинят замесените от Рашков. Третата проверка е на самата прокуратура и тя е за безстопанственост, но и по нея няма обвинения. В цялата тази говорилня един малък детайл убягна - строителството на първите 3 участъка на “Хемус” след Боаза, докъдето стига в момента аутобанът, няма нищо общо с авансово раздадени пари, или пък с проекти, които не са готови или липсва разрешително за строеж. А точно те пострадаха, защото, като не може да плаща държавата за извършеното, фирмите не могат да работят. ГРОЗДАН КАРАДЖОВ

ГРОЗДАН КАРАДЖОВ

Според разследване на “24 часа” преди месеци последното плащане е правено преди Нова година. След това строителството лека-полека замря. Изпълнителният директор на “Хидрострой” Живко Недев призна във вторник на конференция, че това стопиране вероятно ще му струва десетки хиляди левове, защото в неговия участък е изградил носещи пилони за бъдещ мост. Технологията обаче изисква след това те да се покрият с бетон, в противен случай не биха издържали идващата зима. Така може да стигнем до уникалната ситуация част от построеното по “Хемус” да се разруши, преди да е построено напълно, което само по себе си е истинска идиотия.

Ние искахме да спрем порочни практики, а не да спираме строителството, обясни преди време министър Иван Шишков, който в предишното служебно правителство бе заместник на бойната Виолета Комитова.

През пролетта усилията на ресорния вицепремиер и регионален министър Гроздан Караджов да размрази строежа останаха напразни - неговите призиви парите да се възстановят останаха нечути. Едва сега служебният кабинет намери начин да плати работи, които са извършени преди десетина месеца, но е доста рано да се каже дали това е и размразяване на “Хемус”. Иван Шишков

Иван Шишков

Между другото, доста учудващо е, че освен заканите да се спре порочната практика за инхаус договори и за авансово плащане нищо конкретно не бе направено.

Договорите за следващите участъци на “Хемус” продължават да са в сила. Единствено съдът може да ги обяви за незаконни и да принуди фирмите да връщат парите, но никой не е внесъл подобна искова молба.

Затова и при предизборните обиколки всеки може да твърди каквото му хрумне за “Хемус” - технически погледнато, всеки ще е прав.