Те правят перфектни снимки и през нощта, казва шефът на столичната Пътна полиция 

- Комисар Тенев, разкрихте схема за измама при регистрация на влекачи. Разкажете за нея.

- През октомври м.г. с колегите от ГДНП направихме проверка по линия на регистрацията на превозните средства.

Установихме над 250 товарни автомобила, които са влекачи, но с променена регистрация на специален товарен автомобил. Без абсолютно никакви придружаващи документи.

Изискванията са да има протокол от техническа лаборатория за промяна в автомобила и документ от ИА “Автомобилна администрация” за промяна в категорията.

Оказа се, че по този начин се

спестяват от

3 до 4 хил. лв.

на всеки

автомобил

по отношение на застрахователните суми, които се плащат. На влекача застрахователната стойност е до 5000 лв. На специалния и на товарния - максимум до 1500 лв. Получава се около 3000 лв. разлика, която не е в полза на застрахователите. Пестят и от пътния данък на автомобила.

Направихме запитване в Столичната община и се оказа, че разликата между двата данъка е около 700 лв. по-малко за товарен автомобил. Така че грубо на автомобил се спестяват към 4 хил. лв.

- За колко случая става дума?

- За над 250 само през 2021 г., и то до октомври.

- Как ги разкрихте?

- При проверката. В заявленията за пререгистрация

липсваха

всякакъв вид

документи, които

се прилагат към

тях и са

задължителен

атрибут

в регистъра. Имаше само заявление, нищо повече.

- Разкрихте и друга схема с коли, уж обявени за тотал щета, които се продават отново.

- Да. Това са автомобили, които са нови, произведени през 2019 - 2020 г. и са претърпели тежка катастрофа.

Застрахователите са оценили, че те не могат да бъдат възстановени, тъй като повредите по конструкцията им са такива, че не могат да се поправят. Те са бракували автомобила и същият е тотал щета. Платили са на собственика, но идва някой и го купува.

Новият собственик ги възстановява, минава през техническия пункт на КАТ и отново ги регистрира по един заобиколен начин в системата. Разкрихме го и повече няма да го допуснем.

Проверките продължават, засега сме открили за 2021 г., но почваме 2020-а, а после и 2019-а. Де факто се получава, че единия път собственикът получава парите от застрахователя за автомобила, който е карал, тъй като е нов и са му го изплатили. След това го продава примерно за 20 000 лв. Новият собственик го поправя за още 20 хил. и го продава за 100 хил. лв.

- В схемата участват ли пътни полицаи?

- Да, и в двете схеми. При колите тотал щета открихме 5 автомобила.

- Колко души участват в схемата?

- При пререгистрацията на влекачите са доста – над 10 служители. Има замесени в пререгистрацията на около 40-50 автомобила.

- Стана ясна и схема със сирийци и афганистанци, получавали книжки, без да са изкарали курс.

- Това беше в по-ранен период. Шефът ми, който отговаряше за административнонаказателната дейност, г-н Калоян Драганов (сега началник на отдел “Пътна полиция” в ГДНП) я откри при проверка на документ. Дойде човек да сменя свидетелство за правоуправление. Оказа се, че в изпитния протокол липсва името му. Направихме вътрешна проверка и констатирахме 60 такива случая. Бланката и имената са истински, но хората липсват в изпитните протоколи. Оказа се, че те са вкарани в системата при нас. Написано е, че са изкарали изпита, и е посочен протокол номер 15 например. Но самия човек го няма в протокола, значи не е карал изпита.

- Каква е ситуацията с пътната безопасност в София? През 2017 г. бяхте постигнали рекорд от само 33 жертви.

- Да, тогава по статистика на Европол бяхме европейската столица с най-малко жертви в катастрофи на 100 000 души население. В момента имаме 12 починали, а за същия период на м.г. са били 15. Наблюдава се и понижаване на тежките пътнотранспортни произшествия.

- Колко са заловени да карат с превишена скорост?

- Всеки ден изкарваме триногите, които заснемат по над 1000 нарушения. А в празнични дни стигат и до 2500. Говоря само за триногите. Гражданите на София трябва да знаят, че те правят изключително перфектни снимки за нарушения и в тъмната част на денонощието. Иначе става дума за

61 877

електронни

фиша на обща

стойност почти

8 млн. лева

Те са пратени на собствениците, които трябва да ги платят. Имат 30% отстъпка, ако го направят до 2 седмици от връчването.

- Отдавна се говори, че стационарните камери са по-неефективни, защото хората ги знаят. Сега масово използват мобилното приложение Waze, което им казва къде има полицаи.

- Мобилното приложение се захранва от водачите, които преминават покрай триногите. Те влизат и отбелязват, че там има екип на Пътна полиция. Това е добре, защото камерите са в участъци, където има концентрация на катастрофи. Водачите намаляват и се постига превантивният ефект, към който се стремим.

- На доста светофари има камери на Столичната община. Те имат техническа възможност да снимат за преминаване на червено и превишена скорост, но не го правят. Кога ще стане това?

- Камерите са добри и могат да заснемат нарушение вътре в кръстовището. Много пъти, когато има катастрофа, искаме информация от Столичната община. Така видяхме случай преди два дни, при който автомобил прави обратен завой на червен сигнал и удря кола, която се движи на зелено.

Що се отнася до следенето за скорост – да, технически е възможно. Въпрос е на стиковане на системите. Камерите трябва и да се сертифицират.

- Колко водачи са заловени да шофират пияни и дрогирани?

- В почивните дни залавяме по 4-5-има, които карат след употреба на наркотици, както и по 7-8, до 10-има след консумация на алкохол. През седмицата са двама-трима с алкохол и един-двама с дрога.

- Министър Рашков възложи цялостен анализ на Закона за движението по пътищата. Какви проблеми виждате в сегашния закон?

- Първо са глобите. Защо в Гърция хората карат по-бавно и спазват знаците? Защото глобата е солидна. Спира се автомобилът от движение, вземат се номерата. Така че глобите трябва малко да се повишат. Сега книжката се отнема, ако човек кара с над 50 км/ч над ограничението в града. Това трябва да е и за извънградско движение.

- Министър Рашков спомена, че през м. г. има издадени санкции за около 75 млн. лв., но само 1/3 от тях са платени. Къде е проблемът?

- Един от начините за събиране на глобите е, когато човек дойде в МВР за някакъв вид услуга. Например

да не могат да

си сменят

личната карта,

ако не си платят

глобите

Ние пращаме тези глоби, има куриерски фирми, пощи. Третият вариант е да ги спрем на пътя, да ги проверим и като видим, че имат глоби, ги санкционираме.

- Според вас трябва ли нов закон, или може да се промени сегашният Закон за движението по пътищата?

- Законът за движението по пътищата заедно с Наказателния кодекс са най-коментираните и променяните. Аз си мисля, че сегашният е добър и може само да се актуализира.

- Колко са издадените през тази година златни талони?

- 5421.