Ген. проф. д-р инж. Румен Миланов е преподавател в три университета: УАСГ, УНСС и УНИБИТ.

Член е на Браншовата асоциация “Пътна безопасност”.

Бил е последователно директор на НС “Жандармерия”, НСБОП и НСО. Специализирал е в Скотланд Ярд.

Участъкът на катастрофата не е с

концентрация на пътни произшествия

Не вярвам истината

да бъде заметена под килима

 

- При такива ужасни събития като катастрофата на автомагистрала “Струма”, едно от първите неща, които хората искат да научат, е за причината или причините. Какви са най-вероятните версии?

- Трудно мога да говоря за версии, защото, за да имаме някакъв ориентир, трябва да се направят няколко бързи експертизи. Те са в следните направления. Първа е автотехническата експертиза. Тя продължава дълго време, но една бърза оценка за състоянието на автобуса може да даде някаква яснота и ориентация за настъпилото ПТП.

След това трябва да се направи анатомичната експертиза от съдебен лекар на починалите пътници. За да се види какви наранявания имат по тялото и т.н. Тази експертиза по принцип допълва автотехническата.

Много е важна и оценката

на противопожарната

защита,

за да се види на какво се дължи този интезивен пламък, който се е появил в автобуса. Защото първоначалните данни показват, че пламъкът наистина е бил много интензивен и заради това хората не са успели да напуснат буса. В такива ситуации всеки пътник гледа да спаси себе си, което е напълно разбираемо като инстинкт.

Така че стоят много открити въпроси и да правим някакви оценки е доста прибързано.

Може да е имало нещо друго, чу се за някакви туби с гориво и т.н. Но нека не смесваме догадките с достоверностите. Разбирам, че хората искат по-бързо да научат причината. Но тя така лесно не може да дойде.

- Чуха се и мнения, че катастрофата е заради некачествено строителство на този участък от пътя. Как ще го коментирате?

- Там е автомагистрала. Тя беше финансирана от предприсъединителните фондове. Контролът беше осъществен от чужда фирма - мисля, че френска. Така че

контролът върху

техническото изпълнение

е бил на високо равнище

Този участък в автомагистрала “Струма” е с по-големи наклони, спор за това няма. В някои участъци има максимален наклон 5%. Което е съвсем приемливо и допустимо за магистрали.Тук възниква и въпросът с каква скорост се е движил бусът, какво е станало с шофьора? Въпроси много. Сигурно е имало и свидетели, които нещо ще допълнят.

Трябва колкото се може по-бързо компетентните органи да дадат един ориентир и респективно, ако има някакви проблеми за организацията на движението, те да се отстраняват.

Още нещо - участъкът не е с концентрация на пътнотранспортни произшествие, въпреки че и това се вкара в публичното пространство. Тази информация за пътната полиция - няма кой по-добре от нея да знае какво е истинското състояние там.

Няма сметка полицията да го крие това нещо, защото малко или много, правилно или неправилно пътните произшествия и последиците от тях се пишат, както се казва, на тяхна сметка.

- Рейсът е изгорял почти напълно. Това до колко ще затрудни разследващите?

- Да, напълно е изгорял и тук възниква този въпрос за силното интензивно горене на автобуса. Затова тази експертиза, която трябва да направи пожарната безопасност, е изключително важна. Да се установи на какво се дължи това интензивно горене.

- Според вас ще бъде ли използвана тази катастрофа за политическо говорене и, още по-лошо - за политически обвинения?

- Не мога да преценя за политическото говорене, но не би трябвало. Тук изниква въпросът за едни дребни политици, където и да са по света, това трябва ли да е повод за политически цели? Има и доста незрели, но човек не може да бъде глупав в понеделник и да стане умен в сряда. Различни хора, различни разбирания.

- От ГЕРБ-СДС вече поискаха оставка на служебни министри. Не е ли малко прибързано?

- Естествено, че е прибързано. Каква е вината на служебните министри било на регионалното развитие и респективно и на вътрешния министър? Този пътен участък е построен, мисля че, през 2006/2007 г.

Толкова прегледи са му правени и по времето на ГЕРБ, и на други правителства. Така че сега такова политическо говорене най-малко виждам, че е доста пресилено.

- Какво очаквате - виновните за катастрофата ще бъдат разкрити, осветени и осъдени, или всичко по стар обичай ще бъде заметено под килима?

- Сега да видим кои са виновните. Ние не знаем кои са те. Сега импровизирам, но ако му е станало лошо на водача?! Получил е инфаркт примерно? Не виждам защо да бъде заметено под килима. Не виждам аргументация за замитане под килима. Кой ще спечели, ако бъде така?